Momentum of Islam

Muslimah

    Wahai wanita muslimah yang benar (jujur), wahai wanita mukminah yang suka bertobat, jadilah anda seperti pohon kurma, jauh dari keburukan, terhindar dari gangguan; bila dilempari dengan batu, ia menggugurkan buahnya; senantiasa hijau, baik pada musim panas maupun pada musim dingin; lagi banyak manfaatnya.

Jadilah anda seorang wanita yang tinggi kedudukannya, jauh dari semua urusan yang rendah, dan terpelihara dari segala sesuatu yang memperdaya norma rasa malu. Bicara anda adalah berdzikir; penalaran anda adalah mengambil pelajaran; dan diam anda adalah berpikir.

Manakala keadaannya sudah demikian, niscaya anda akan merasa bahagia dan senang. Selanjutnya, akan digelarkan bagi anda rasa simpati penduduk bumi kepada anda dan anda akan dihujani oleh pujian yang baik dan do’a yang tulus dari semua makhluk. Allah akan menyingkapkan awan kesengsaraan yang selama ini menaungi anda, menghilangkan rasa takut yang menghantui anda, dan menyingkirkan kekeruhan yang bertumpang-tindih menghimpit anda. Tidurlah anda dengan iringan bacaan do’a dan bangunlah anda dengan diiringi lantunan pujian yang ditujukan kepada anda. Bila sudah demikian, anda akan mengetahui bahwa kebahagiaan itu bukan terletak pada banyaknya tabungan anda, melainkan berada pada ketaatan kepada Yang Maha Terpuji. Kebahagiaan itu bukan terletak pada pakaian yang baru, bukan pada pelayanan para pelayan, tetapi terletak pada ketaatan kepada Allah azza wa jalla.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: